1. مشاور کسبوکار/مربی کسبوکار
اگر در ساخت، اجرا، مدیریت و توسعهی یک شرکت موفق هستید، باید به مشاور کسبوکار شدن فکر کنید. اینگونه میتوانید کارآفرینان زیادی را از تجربهی خود بهرهمند سازید و اطلاعاتی کلیدی در اختیار آنّها قرار دهید. علاوهبراین با مشاورهی خود به آنها کمک میکنید تا از اشتباهاتی که شما دچارشان شدید را تکرار نکنند. این مسئله که به دیگر کارآفرینان مشاوره دهید و آنها را راهنمایی کنید بسیار برایتان رضایتبخش خواهد بود. کسی مجبور نیست توصیهي یک مشاور کسبوکار را اجرایی کند اما توصیهی رئسای داخل مجموعه به نسبت نیاز مشترکین داخل شرکتها تغییر ایجاد میکنند و نیاز اجرا دارد.
2. تحلیل برای کسبوکارهای کوچک
در صورتی که شما تخصص چگونگی ادارهی یک شرکت را دارید و زیروبم آن را میشناسید، میتوانید با ارائهی تحلیلهای مشکلگشا به کمک کسبوکارهای کوچک بیایید. این کسبوکارها باید نحوهی درست استفاده از بودجه یعنی مزایای گردش پول در بعضی قسمتها و البته ضررهای هزینه در برخی قسمتهای دیگر را یاد بگیرند. تحلیل دقیق شامل تمام این نکات میشود اما اکثر کارآفرینان نمیدانند چطور چنین تحلیلی انجام دهند یا از آن استفاده کنند. شما میتوانید به دیگر کسبوکارهای کوچک کمک کنید تا سطح این شرکتها بالا رود و توسعه یابند.
3.خدمات تحقیقاتی
کارآفرینان همیشه از این فرصت، و شاید البته آمادگی لازم، برخوردار نیستند تا راجع به انجامپذیر بودن پروژههای خود و مطالعات لازم مرتبط به آن را انجام دهند و اینجاست که شما میتوانید به آنّها کمک کنید. در حین مطالعه برای انجامپذیر بودن ایده شما بخشهای مختلف و ارزشمند آن را در نظر میگیرید. این مطالعات شامل ارتقاپذیری(promoting) ، استفادهی مهندسی، تحقیق و توسعه و در نهایت هدایت(automation) است. اگر نتیجهی چنین تحقیقی را به دست بیاورید و ارائه دهید، میتوانید اطلاعاتی فوق ارزشمند از چیزهایی که برای موفقیت نیاز دارند را در اختیار بگذارید.
4. خدمات نوشتاری
کارآفرینان برای کارهای زیادی نیاز به نویسنده دارند؛ برای نوشتن یک طرح کسبوکار، برای تولید محتوای تبلیغاتی، برای نوشتن مطلب روی سایت یا فضاهای مجازی. عمدتا کارآفرینان سررشتهای از چگونگی نوشتن و تولید محتوای مفید ندارند و البته فرا گرفتن این موضوع چیزی نیست که ذهنشان را درگیر کند و وقت صرف یادگیری آن بگذارند. هر شرکتی نیاز به محتوا و استراتژی قوی دارد تا در جهتی که باید گام بردارد.
هنگامی که کارآفرینان با شرکت شما که خدمات نوشتاری ارائه میدهید همکاری میکنند، شما میتوانید به آنها کمک کنید تا روی تولید چیزهایی که ضروری است تمرکز کنند تا شرکت سرمایهگذار جذب کند و به مخاطره نیفتد. محتوای درست همچنین میتواند به شرکت کمک کند که نامش شنیده شود. لازم به ذکر است که برای بحثهای کنفرانسی و خبری نیز به نویسندههای خوب نیاز است تا اخبار به خوبی روی سایتها قرار گیرد و نشر پیدا کند.
5. سرمایهگذاری روی موقعیتهای کسبوکار
ممکن است کسبوکار شما از آن دسته باشد که روی دیگر کسبوکارها سرمایهگذاری میکند. شما پیشنهاد میدهید تا از دیگر موقعیتها و ترندهای کسبوکار پشتیبانی کنید. هنگامی که یک ترند خوب مییابید که ممکن است به یک ایدهی پردرخواست مبدل شود، میتوانید به کسبوکارهای پیشگام در این زمینه پیشنهاد سرمایهگذاری دهید و حتی خدمات ارائه کنید.
6. مارکتینگ(بازاریابی)
میتوانید به شرکتهای کوچک یا متوسط کمک کنید تا برند(brand) آنها را توسعه دهید و آنها را در یافتن جامعهی هدفشان یاری کنید. پیشنهاد شما به این گونه است که قصد دارید با تجربهای که اندوختهاید به آنها کمک کنید تا نامشان بر سر زبانها بیافتد. بازاریابی حوزههای زیادی را شامل میشود. شما میتوانید با انتخاب یکی از برنامههای تبلیغاتی، برای مثال بازاریابی فضای مجازی، به آنها کمک کنید یا تبدیل به مشاور بازاریابی و یا حتی سوپروایزر شوید.
7. طراحی گرافیک
هر کسبوکاری به همان اندازه که به یافتن مشکلهایش نیاز دارد، به افرادی نیازمند است تا آنها را برطرف کنند. هنرمندان(طراحان) هستند که لوگوی اجتماعی شما را میسازند و شما را بین صدها رقیب نمایان میکنند. طراحان همچنین وظیفهی فراهم کردن تصاویر در فضاهای مجازی، لایههای سایت و حتی تیشرتها را به عهده دارند تا برند را توسعه دهند. آنها هستند که بروشور طراحی میکنند، آنها میتوانند سایت شما را ببینند تا مشکلات آن را متوجه شوند و رفع کنند. آنها میتوانند این آگاهیها را به کارآفرین بدهند تا کسبوکار جلوهی بصری خوبی به خود بگیرد. یک لوگوی ایدهآل و دیگر تصاویر گرافیکی هستند که بازاریابها سوق میدهد تا از شک و تردید به اطمینان برسند.
8. مشاور فضای مجازی
همانطور که اشاره شد، کارآفرینان برای داشتن یک موقعیت مناسب برای تبلیغ برند خود، نیاز به حضور در دنیای دیجیتال دارند. حتی اگر برای صاحبان کسبوکار کوچک هم خدمات مشاورهی فضای مجازی ارائه دهید، مانند آموزش فضای مجازی، در این صورت هم کار ارزشمندی انجام میدهید. هم میتوانید مانند یک مربی به آنها بگویید در چه مسیری برای توسعهی برندشان در فضای مجازی گام بردارند و مشاوره دهید و هم میتوانید تمام این مسئولیتها را خود به عهده بگیرید. بایستی آنها را به این آگاهی برسانید که چه سایتها و فضاهایی برای مشترکینشان مفید هستند و کدامها اینگونه نیستند. بایستی بدانید که چه تصاویر و متونی استفاده کنید و آگاهی جمعی را از برند بالا ببرید.
9. خدمات جذب نیرو
در حال حاضر بخش منابع انسانی به نحوی خارج از سازمان به حساب میآید. اما پیش از این، منابع انسانی یک قسمت داخلی از هر کسبوکاری به شمار میرفت. امروزه کسبوکارهای کوچک بیشتر به دنبال استخدام شرکتهای خدماتی هستند بیش از اینکه قصد کنند چند نفر را جذب کنند. این کار مشکلاتی که در آینده ممکن است اتفاق بیافتد را به حداقل میرساند و کار بهتر به انجام میرسد. برای افرادی که قوانین منابع انسانی را درک میکنند و قوانین بیمهی سلامت را درک میکنند و به زیر و بمهای جذب نیرو تسلط دارند، میتوانند این دانشها را در اختیار کسبوکارها قرار دهند. علاوهبراین میتوانند در مورد برنامههای بیمهی سلامت به نوعی راهنما باشند، دانش خود از پاداش به کارگزاران را در اختیار قرار دهند، درباره امنیت شغلی، حقوق ماهیانه و همینطوردستآوردهای کارمندان کمکرسانی و مشاوره کنند. حتی در جذب کارمند نیز میتوانند کمککننده باشند.
10. خدمات کتابداری
زیاد مشاهده میشود که شرکتّها به دنبال فردی هستند که اجبار و سختی حسابداری را به او محول کنند. اگر در این مورد پیشزمینهای دارید میتوانید آن را تبدیل به یک فرصت شغلی عالی کنید. با اینکه حسابداری و حسابداری و کتابداری ممکن دقیقا شبیه به هم به نظر برسند اما این گونه نیست. معمولا کتابدار از حسابدار استفاده میکند تا مطمئن شود که حسابهای کارآفرین راجع به درآمدها و دیگر حسابها روی برنامه پیش میرود. کتابدارها حساب و کتابهای روزانه را انجام میدهند اما حسابدارها هدف میگیرند.
11. واسط در سرمایهگذاریهای پرریسک
به عنوان یک واسط سرمایهگذاری، کار شما ساختن رابطه بیان کسبوکارهای استارتآپی با سرمایهگذارانی است که حاضر به ریسک هستند. در واقع شما به دنبال پولی هستید که یک کسبوکار نیاز به آن سرمایه دارد. شما باید اطلاعات فراوانی درمورد افراد ریسکپذیر داشته باشید و این افراد را پیدا کنید و نکتهی مهم این است که این افراد به راحتی و در اکثر مناطق پیدا نمیشوند. در نتیجه، شما با یافتن فرد مناسب باعث میشوید که در وقت و هزینهی کارآفرین صرفهجویی شود. اینگونه تمام تمرکز کارآفرین روی هدفی که دارد متمرکز میشود و در کنار آن افراد سرمایهگذار هم میتوانند از فکرها و پیشنهاداتی که به سمتشان میآید استفاده کنند. اگر شما نقش واسط را بازی کنید، به هر دو گروه کمک کردهاید.
12. خدمات چاپ
در کنار تمام کارهایی که آنلاین انجام میشود، کارآفرینان نیاز به کسبوکارهایی دارند که خدمات چاپ ارائه دهند. با اینکه پشتیبانی چاپ از دسته شرکتهای پرکاربرد است و به نظر میرسد بازار آن اشباع شده، اما گرفتن حق امتیاز آن کار دشواری نیست. این کسبوکار دامنهی وسیعی را شامل میشود و یادگیری آن سخت نیست. اگر در زمینهی طراحی و چاپ سابقه دارید، این کار یک توصیهی فوقالعاده برای شماست. این کسبوکار خدماتی مانند چاپ کاتالوگ، بروشور، پوستر، آگهی و بیزنس کارت را ارائه میدهد. اگر بتوانید علاوهبر موارد ذکر شده، خدمات ایمیل مستقیم یا کار دیگری وابسته به پشتیبانی ایمیل نیز ارائه دهید، احتمال موفقیت شما چند برابر میشود. صندوقهای پست و آدرسهای خیابانی نیز از دیگر روشهای است که پشتیبانان به یاری کارآفرینان میآیند.
13. مدیریت رویداد
برگزاری چنین چیزی و فراهم آوردن مقدمات آن مانند آمادگی، راهاندازی و سفر، از جمله مسائلی است که شرکتّها را وادار به عقبنشینی میکند. حتی اگر برنامهی برگزاری یک رویداد محلی کوچک را داشته باشید، باز هم مشکلاتی به دنبال دارد که شرکتها را از اجرای آن منصرف میکند. در پی همین دلایل است که پیشنهاد حمایت و پشتیبانی از طرف شما میتواند جذاب باشد. برای مثال، میتوانید به شرکتها پیشنهاد دهید که محصولاتشان را به طور سفارشی بستهبندی کنید تا در چنین رویدادهایی آنها را به نمایش بگذارید. شرکتها با این سرویس، با یک نمایش بزرگ و عالی از طرف شما میتوانند برند خود را به خوبی بر سر زبانّها بیاندازند، کاری که خود قصد داشتند در چند رویداد انجام دهند. شما وظیفهی مدیریت دعوتنامهها، مسائل مالی، سیاستگذاریها و توسعهی برند و حتی حل مشکلات را به عهده میگیرید.
14. خدمات مشاورهای/مشاور حقوقی
اکثر صاحب شرکتها خواهان توصیهنامهای برای یافتن وکیل برای شرکت هستند. اگر مدرک حقوق دارید و نمرهی کافی و مورد قبولی دارید، میتوانید وکالت شرکتها را به عهده بگیرید. بیشتر وکلا گرایش دارند تا وکالت عموم یا فرد را به عهده داشته باشند اما کسبوکارهای کوچک نیز نیاز شدیدی به وکیل دارند. وظیفهی این افراد تنظیم قراردادها، ارزیابی قراردادهای دریافتی و ارائه مشاوره به صاحب کسبوکار در مورد مواردیست که شرکت را تحت تاثیر قرار میدهد. از دیگر وظایف او بررسی اجارهنامهها و شفافسازی سبک حقوقی است. مشاورین حقوقی نیز افرادی هستند که با شناخت خود از قوانین میتوانند راهنماییهایی ارائه دهند، این گونه هر کاری که شرکت انجام میدهد در پیرو و تایید یک حقوقدان و مشاور است.
15. خدمات اطلاعات تکنولوژی
بخش دیگری که کارآفرینان در آن کمبود دارند، اطلاعات تکنولوژی است. تمام شرکتّها نیاز به کمک در بخشهای رایانهای، تبلتها، لپتاپها، تلفنها، پرینترها و شبکه دارند. آنها حمایت سختافزاری و نرمافزاری میخواهند. اگر شما توانایی داشته باشید تا یکی از این دو را پشتیبانی کنید، میتوانید به کارآفرینان کمک کنید تا از نظر فکری به یک راحتی ذهنی برسند تا درمورد این ابزارها نگرانی نداشته باشند. بسیاری از خدماتی که به عنوان نرمافزار به عنوان سرویس یا سختافزار به عنوان سرویس را میشود در دنیای دیجیتال پیدا کرد. در نتیجه میشود چنین سرویسهایی را حتی در فضای محدود ارائه داد.